TIHOMIR ĐORĐEVIĆ
TIHOMIR ĐORĐEVIĆ
Tihomir Đorđević je
jedan od naučnika koji su između dva svetska rata uspostavili temelje za
proučavanje naše narodne religije. Rođen je 1868. godine u Knjaževcu, a umro je
1944. u Beogradu. Fakultet je završio na istorijsko-filološkom odseku, a onda
je otišao na školovanje u Beč i Minhen. Doktorirao je 1903. godine sa temom
''Cigani u Srbiji''. Bio je profesor u gimnaziji u Aleksincu, a 1906. je postao
docent na katedri za etnologiju, zatim profesor, a kasnije i član Akademije
nauka. Njegov doprinos je višestruk: kao organizatora i popularizatora
etnološke nauke; uređivao je časopise: u Aleksincu je pokrenuo časopis
''Karadžić'' koji se bavio etnografijom; bio je urednik 5 knjiga Srpskog
etnološkog zbornika; sastavio je uputstva za prikupljanje građe narodnog života
za istraživače na terenu. Bio je vrlo plodan naučnik, imao je oko 700 naučnih i
stručnih priloga, mada je neke i ponavljao pod drugim naslovom.
Za razliku od
Erdeljanovića, nije bio terenski istraživač. Ima samo jedno delo sa terena:
''Kroz naše Rumune'', tj. o Vlasima u istočnoj Srbiji. To je istovremeno i putopis
i naučno delo. Đorđević je koristio već objavljenu etnografsku i folklorističku
građu, i arhivsku građu, i to iz doba kneza Miloša. Tu je pronašao podatke o
verovanjima u vampire i ritualnom samoubistvu. On je prikupljao građu uz pomoć
drugih- uveo je anketu kao istraživački postupak. Govorio je mnogo jezika, što
mu je omogućavalo poznavanje svetske literature. Đorđević bio je pod dve vrste
uticaja, koje su međusobno inkopatibilne. Prvi je uticaj engleskog
evolucionizma- Tejlora, Frejzera, Maklenana. On se oseća u pristupu u
predavanju koje je održao na Univerzitetu 1906. godine: ''Etnologija iznalazi
osnovne zakone postanka i razvitka svih ljudskih manifestacija u duhovnim i
materijalnim tvorevinama čovečanstva''. Ovaj uticaj se vidi i u njegovom radu ''O
poreklu nošnje'' i drugim. Drugi je uticaj nemačke kulturno-istorijske škole,
koji je primetan u jedinom Đorđevićevom teorijskom radu o religiji ''Najstarija
religija'', koji je objavljen 1933. godine. Tu zastupa tezu koju je zastupao i
Vilhelm Šmit- o prvobitnom monoteizmu. Smatrao je da je to najviši domet u
našoj nauci tog doba.
Đorđević se bavio i problemima kulturne difuzije, tj.
prenošenjem elemenata iz strane sredine u našu, na primer u radu ''O zlim
očima''. Sve su ovo parcijalno prisutni uticaji, Đorđević nikada nije uspeo da
izgradi teorijski i metodološki referencijalni okvir. Kulišić o tome piše: ''On
nije vršio istorijsku analizu koja mu je otkrivala poreklo i razvoj pojava,
niti je apstrakcijom nastojao da objasni njihovu suštinu i zakonitosti''. Ovaj
Kulišićev stav je pomalo isključiv, ali je tačan kada je reč o referencijalnom
okviru. Đorđević, dakle, nije značajan kao analitičar, već kao sistematizator.
On se bavio pojavama koje nisu proučene, ili nisu proučene u dovoljnoj meri- i
sistematizovao empirijsku građu. On je tako stvorio osnovu za dublje i
svestranije istraživanje. I sam je bio svestan dometa i značaja svojih radova.
Ono što važi za Đorđevićev opus u celini, važi i za njegove delove. Radove o
narodnoj religiji, prema predmetu proučavanja, delimo na 4 grupe: 1. radovi o
natprirodnim mitskim bićima- najvećim delom se nalaze u dve knjige objavljene
posle njegove smrti u Srpskom etnološkom zborniku: ''Veštica i vila u narodnom
verovanju i predanju'' i ''Vampir i druga bića u narodnom verovanju i
predanju''. Ta ''druga bića'' su mora (devojka koja ne da čoveku da diše),
zduhać i psoglav. O nekim bićima je pisao i u drugim knjigama: ''Deca u
narodnim verovanjima'', tu je pisao o nekrštencima, porođajnim demonima, tj.
deci koja su umrla pre krštenja, i zato nemaju svoje mesto, već lutaju svetom i
pokušavaju da naude porodilji. Pisao je i o srebrnom caru, biću koje živi u
rudniku i pomaže rudarima?? ako ne prekrše određena pravila. O poreklu ovog
bića napisao je da ono postoji i kod Germana, i da su ga ili doneli Sasi u
srednjem veku, ili rudari u 18. veku.
Sva bića analizirao je na isti način:
opšte karakteristike bića, funkcije bića, odnos ljudi prema biću. 2. radovi o
kosmogoniji i mitologiji prirode- u dve knjige ''Priroda u verovanju i predanju
našega naroda''. O biljkama je pisao vrlo malo. Postoje tri osnovne celine:
1.
kosmogonija- verovanja u vezi sa kosmosom, o postanku sveta
2. verovanja u vezi
sa atmosferskim ili opšteprirodnim pojavama, kao što su kiša, grad, duga,
zemljotres
3. životinjski i (malo) biljni svet- obradio je desetak životinja, i
divljih i domaćih 3. dva rada o verovanju u zle oči- pripremni rad je obavio
kod Muslimana u Ohridu. Knjiga se zove ''Zle oči u verovanju Južnih Slovena'',
i mnogi smatraju da mu je to najbolje delo. U knjizi se govori o tome ko su
urokljivci, ko su žrtve uroka, kako se od njega leči, a veliki deo je posvećen
i zaštiti od uroka. Piše i o hamajlijama, koje je podelio na narodne i verske.
Narodne imaju moć zbog prirodnih svojstava (na primer beli luk itd.). Verske
hamajlije je podelio na islamske i hrišćanske. One imaju moć jer su vezane za
veru. Najčešće su to krst ili polumesec, ali mogu biti i ikonice svetaca,
tekstovi iz Biblije i niz islamskih simbola. Đorđević se ovde nije zadržao samo
na sistematizaciji, nego je pokušao i da protumači neke pojave. Verovanje u zle
oči je povezao sa manaizmom, i sa realno postojećim pojavama, kao što su
hipnoza i telepatija. U analizama se oslanjao na dva najveća poznavaoca iz tog
vremenaSeligmana i Vestermarka.
4. o pojedinim kompleksima narodnih običaja-
posvećivao je pažnju religijskoj strani običaja. To su običaji vezani za život
pojedinca: rođenje, svadba, smrt. Dela su: ''Deca u verovanjima i običajima
našeg naroda'', ''Nekoliki svadbeni običaji'' i ''Samrtni običaji kod Srba i
Hrvata'' (izašli u nastavcima u časopisu Godišnjica Nikole Čupića od knjige 46
do knjige 50). Kasnije su ova tri dela izašla objedinjena pod nazivom ''Naš
narodni život''.
Коментари