IZVORI ZA PROUČAVANJE NARODNE RELIGIJE
IZVORI ZA PROUČAVANJE NARODNE
RELIGIJE
Za rekonstrukciju religija primarnu ulogu igraju pisani izvori. Oni se
prvenstveno mogu koristiti za rekonstrukciju indoevropskih religija (religije
Grka, Rimljana, Gala, Baltičkih Slovena), jer se u njihovim arhivama nalaze
brojni pisani izvori. Međutim, kada je reč o Južnim Slovenima
pisanih podatka o vremenu pre primanja hrišćanstva gotovo i da nema. Postoji
nekoliko vrlo šturih podataka, koji ne mogu da pomognu pri rekonstrukciji
prehrišćanske religije Južnih Slovena. Jedan od tih spisa je i onaj iz 6. veka
čiji je autor Prokopije i koji kaže da Sloveni koji su došli na Balkan kao
vrhovno božanstvo poštuju boga groma i da mu prinose goveda na žrtvu. Međutim,
ovakvi podaci nisu dovoljni za ozbiljniju rekonstrukciju. S tim u vezi
reagovali su brojni istoričari poput Brihnera, koji smatraju da se
prehrišćanska slovenska religija ??ne može rekonstruisati.
Suprotno njemu,
Milenko Filipović smatra da takvi pisani izvori ne bi mogli da imaju veću
vrednost zato što su ih pisali hrišćanski misionari koji su razmišljali u
hrišćanskom duhu, pa stoga ovu religiju nisu ni mogli da razumeju. Ipak,
izgleda da je ovaj autor pomalo preterao jer su analize ovih tekstova u
poslednje vreme uznapredovale, pa bi oni bili jako korisni kada bi postojali.
Narodna religija na našim prostorima postoji više od 1000 godina kao sinteza
hrišćanstva i narodne religije. Brojni izvori datiraju iz vremena srednjeg
veka. U tom vremenu niko nije opisivao narodne običaje, ali za rekonstrukciju
mogu poslužiti crkveni i zakonski spomenici. U Dušanovom zakoniku postoje
odredbe o ubijanju vampira: spaljivanje mrtvaca (način ubijanja vampira) je
zabranjeno, a selo u kome se to učini biće kažnjeno plaćanjem globe, dok će
sveštenik koji učestvuje u obredu biti raščinjen. U drugim aktima mogu se naći
podaci o ognjevitim zmijama, zmajevima, zabrani ritualnih povorki (npr.
rusalje), zabrani klanjanja Suncu i Mesecu (postojanje solarnog i lunarnog
kulta), kažnjavanju čarobnjaka i vračara, propisi u vezi sa sahranjivanjem itd.
U ove podatke iz srednjeg veka mogu se uneti i toponimi poput Samovilski
kladenac, Kapištec (mesto na kome se prinose žrtve). U periodu od 16. do 18.
veka javljaju se turski izvori u kojima se, pored podataka sličnih prethodnim,
mogu naći i novi. Tako, Turci u jednom spisu Vaskrs nazivaju ''praznikom
crvenih jaja''.
Od 19. veka, dakle od vremena delovanja Vuka Karadžića, pisani
izvori se više ne mogu smatrati istorijskim, već etnografskim. Istorijski
izvori su još uvek nesređeni i nedovoljno iskorišćeni u etnološkom smislu. Izvršeni
su pokušaji sređivanja ove građe, i prvi je to učinio M.Filipović koji je
sakupio svu istorijsku građu vezanu za slavu. Jezički izvori- Podaci iz ove
vrste izvora mogu se naći u samom jeziku, tj. narodnom govoru. Slobodan Zečević
je u ovom domenu izneo jednu problematičnu hipotezu vezanu za izraze ''majka
zemlja'' i ''pijan kao zemlja'', gde prvi izraz vezuje za kult zemlje kao
praroditeljice, a drugi za orgijastičke rituale vezane za ovaj kult. I ovde se
podaci mogu naći naročito u toponimima. Filipović piše o tragovima Perunovog
kulta kod nas ( jezički izvori su tu mesta, planine, reke- Perunovo brdo,
Perun-grad), ali on ide i dalje tražeći tragove kulta i u ličnim imenima. U
Crnoj Gori se javljaju imena Perun i Perunika, i interesantno je verovanje da
te ljude neće ubiti grom. Tu je još i biljka perunika koja se u nekim krajevima
stavljala na 2 krov radi zaštite od groma. I ovi se izvori, kao i pisani, mogu
koristiti isključivo kao sekundarni. Folklorni izvori- To je narodno
stvaralaštvo, primarno književnost. Kada se početkom 20. veka etnologija
konstituisala kao nauka, većina tadašnjih autora se ovim izvorima koristila kao
glavnim. Ova činjenica se može smatrati velikom greškom u istraživanjima, jer
je najčešći slučaj da ono što je u književnosti nije u verovanjima, i obrnuto.
Milenko Filipović je razmatrao iskustva u vezi sa ovim istraživanjima i izneo 4
grupe činilaca koje ograničavaju vrednost folklornih izvora:
1. u ovakvom
materijalu se nikada ne zna (tj. najčešće se ne navodi) gde i kada su zabeležene,
jer je to važno zbog prenošenja tih umotvorina. Naime, preneta pesma se u
prostornom i vremenoskom smislu prilagođava kulturnom miljeu u kome se u jednom
trenutku našla, a istraživač ovu pesmu poseduje samo u onom obliku u kome je
ona fiksirana zapisivanjem.
2. folklorne tvorevine su umetnička dela, a u njima
je teško odvojiti realno od izmišljenog (''Od nas pesma, od Boga nam zdravlje,
on nas laže, mi vas polagujemo''- nikada se ne zna koliko je pesnik govorio
istinu).
3. treba obratiti pažnju na mitološke i obredne pesme. U njima postoje
prehrišćanska shvatanja, ali preovlađuju pesme iz crkvene i apokrifne
literature, gde se mogu pronaći hrišćanski motivi koji nisu razvijeni u narodu,
ali jesu u tim pesmama, te se ne mogu smatrati integralnim delom narodne
religije. Stoga se smatra da su ove pesme nastale u gradskoj i prigradskoj
sredini, gde je crkvena literatura bila dostupna. Filipović smatra da su ovu
vrstu pesama stvarali sami kaluđeri (to je, na neki način, crkvena propagandna
literatura), koji su svoje ideje iznosili u desetercu da bi ih narod lakše
prihvatio. Andrija Hačet-Mijušić u desetercu veliča prošlost Južnih Slovena,
Matija Aštun Relković u desetercu govori o suzbijanju rđavih navika kod naroda.
4. u folklornim izvorima postoje podaci koji pripadaju prehrišćanskoj
ideologiji, a za koje se ne zna da li su naši ili ne. U pesmi ''Zidanje
Skadra'' dominira motiv ljudske žrtve, što kod nas nije konstatovano, a isti je
slučaj i sa lapotom. Uz ove izvore se mogu koristiti i materijalni i likovni,
ali isključivo kao sekundarni, tamo gde je osnovna etnografska građa.
Veselin Čajkanović je tvrdio da se etnografska građa gotovo
jedini pouzdani izvor za proučavanje stare, prehrišćanske religije Srba, dok
svi drugi mogu da posluže kao dopunski izvori. Međutim, mora se voditi računa o
nekim nedostacima koji se mogu naći i u ovim izvorima. U vreme kada nastaju
etnografski izvori o narodnoj religiji Srba, tradicionalno selo je počelo da se
raspada, a sa njim i celoviti sistem verovanja koji nazivamo narodna religija
Srba, te su etnografski izvori u nekom smislu zakasnili, jer je deo običaja i
verovanja nestao. Stoga se građa dobija na osnovu verbalne rekonstrukcije
informanata koja se smatra u izvesnom smislu nepouzdanom, i to iz dva razloga:
rekonstrukcija se zasniva na sećanju, a kod informanata se javlje
nerazlikovanje modela od stvarne prakse (Zorica Rajković je 1960. u Carevom
polju kod Jajca ispitivala svadbene rituale; sve informantkinje su joj opisale
idealni model rituala, a pri ispitivanju individualnih iskustava, Rajković je
utvrdila da su se sve one udale otmicom). Drugi nedostatak je neujednačenost
građe: jedna kultura se teško mapira, teško joj se određuje mesto u celokupnom
kulturnom sistemu, jer proces kulturnih promena ima različit tempo.
Коментари