JOVAN ERDELJANOVIĆ
JOVAN ERDELJANOVIĆ
Jovan Erdeljanović nije tipičan autor
vezan za narodnu religiju. Rođen je 1874. u Pančevu, a umro je 1944. i
Beogradu. Bio je jedan od naših najistaknutijih etnologa pre II svetskog rata.
Završio je istorijsko-filološki odsek Velike škole u Beogradu. Bio je državni
stipendista i putovao po Evropi, po velikim univerzitetskim centrima- Beču,
Berlinu, Lajpcigu i Pragu. Doktorirao je 1906. godine. Iste godine je, zajedno
sa Tihomirom Đorđevićem, izabran za docenta na Filozofskom fakultetu u
Beogradu. Bio je član Akademije nauka. Najčuveniji je po istraživanju dinarskog
plemenskog društva. Bavio se rešavanjem etničkih pitanja, što će imati veze sa
narodnom religijom. Bavio se i teorijsko-metodološkim pitanjima,
karakterističnim za ono doba.
Malo se bavio narodnom religijom neposredno, ali
su njegovi teorijski stavovi uticali na kasnije istraživače. Bio je
evolucionista i bavio se pitanjima porekla religije. Svoje stavove je prvi put
izložio u udžbeniku ''Osnovi etnologije'', 1932. godine. Tada je zastupao tezu
o animizmu kao prvom obliku religije, koju je kasnije razvijao i dopunjavao.
Mnogi su ga kritikovali, a najviše Tihomir Đorđević, koji je 1933. napisao
raspravu ''Najstarija religija'' u kojoj zastupa tezu o prvobitnom monoteizmu.
Erdeljanović se nije upuštao u direktnu polemiku sa svojim kritičarima.
Njegovo
delo ''O počecima vere i o drugim etnološkim problemima'' izašlo je 1938.
godine. To je zbornik mišljenja istaknutih naučnika tog doba iz različitih
disciplina- etnologa, filozofa, sociologa, psihologa...Radio je u bibliotekama
Londona (dva puta je putovao u Englesku), tamo nalazi podatke i dopisivao se sa
autorima. Konstatovao je da je sve iz tog vremena na temu prvog oblika religije
prošlo kroz njegove ruke. Zaključio je da animistička teorija dominira u nauci
kroz čitav 20. vek (do 1937.) nad drugim teorijama, naročito nad teorijom o
monoteizmu. Po njemu, ključna godina je 1926, kada je izašla knjiga Vilhelma
Šmita ''O poreklu ideje o Bogu''. Radove je, unutar svake grupe, podelio
tematski. Posvetio je veliku pažnju odnosima autora koji su zastupali pomenute
dve teorije, i zaključio da najveći broj zastupa animističku teoriju, i da su
to oni najugledniji naučnici (Frejzer, Vestermark, Vunt). Ali, to nije dokaz da
je neka teorija tačna. Erdeljanović je taj podatak koristio kao indiciju.
Zaključio je i da teoriju o prvobitnom monoteizmu zastupa mali broj naučnika, i
to uglavnom hrišćanski teolozi. Bio je svestan nedostatka dokaza, pa je pokušao
da ih pruži još. Smatrao je da je Tejlorova definicija animizma preuska, pa je
proširio: ''Tako se, dakle, animizmom po tom novijem, širem shvatanju,
označavaju sve vrste predstava o duhovnim ili ma u kom vidu zamišljenim bićima
kod ljudi na vrlo primitivnom stupnju, bile one poreklom u vezi sa predstavom o
ljudskoj duši ili nezavisne od nje- predstave koje su, naravno, vrlo niske, kao
što su na niskom stupnju razvitka i te ljudske grupe.'' Erdeljanović je, dakle,
praktično izjednačio pojam animizma sa pojmom primitivne religije (a ona
obuhvata i totemizam, i fetišizam itd.). Glavna kritika koja se ovde može
uputiti Erdeljanoviću je, da je ako je definicija preširoka, onda je u praksi
neupotrebljiva. Erdeljanović na isti način posmatra i suštinu magije, tj.
smatra da je ona tehnika animizma. Ali, sve podvesti pod animizam je sa
današnjeg stanovišta neprihvatljivo.
Njegova teorija je važnija po uticaju koji
je izvršila na kasnije istraživače narodne religije, nego sama po sebi. Na
Erdeljanovića je veliki uticaj izvršio češki arheolog Niderle. Napisao je
raspravu ''Niderleovo delo o starim Slovenima'', u kojoj su dva poglavlja
posvećena narodnoj religiji: ''O veri starih Slovena'' i ''Samrtni i pogrebni
običaji'' (koje se bavi demonologijom, tj. sistemom demona). Važno je naglasiti
da je Erdeljanović imao i kritičku distancu prema Niderleu. Zastupao je tezu da
se religija starih Slovena ne može rekonstruisati ako se ne poznaje etnografski
materijal Južnih (Balkanskih) Slovena (to je kasnije razvio Kulišić), jer su se
kod njih očuvali neki običaji, kao što je na primer zabijanje motke u grob.
Niderle je to objašnjavao kao germanski uticaj, ali Erdeljanović je objasnio da
se nosila koja su nosila pokojnika smatraju za nečista, i da se ona zato
ostavljaju na grobu. Erdeljanović kaže da je to staroslovenski običaj, i da ga
je on uočio kod Crnogoraca.
Erdeljanović je dao svoj doprinos i kroz
sakupljanje empirijskog materijala o crnogorskim brdskim plemenima, kao i
monografijom ''Etnografska građa o Šumadiji''. Zajedno sa Tihomirom Đorđevićem
sastavio je ''Uputstva za ispitivanje narodnog života '', za sveštenike,
učitelje itd. u selima. Pokazao je i interes za etnička i religijska pitanja.
Pokušavao je da dokaže poreklo nekih razdvojenih etničkih grupa upoređujući
elemente kulture: verovanja, običaje itd.
U radu ''O poreklu Bunjevaca'' on
navodi da su postojale 3 bunjevačke grupe u raznim krajevima.Nazvao ih je
dalmatinska, primorsko-lička i podunavska (u Vojvodini). Namera mu je bila da
dokaže da je to nekada bila jedna grupa. Dakle, on je tu koristio religiju kao
etničku odrednicu. Upoređivao je elemente kulture i zaključio da su imali isto
izvorište.
U drugom radu, bavio se srodstvom između Bokelja i Crnogoraca.
Pokušao je da pokaže da je njihova kultura toliko slična, tj. da su Bokelji
Crnogorci, što je danas opšte poznato, ali tada nije bilo. Razlike su nastale
usled toga što su Bokelji bili pod različitim uticajima (mletačkim i drugim).
Ni tu Erdeljanović nije neposredno proučavao narodnu religiju. Njegov rad na
polju religije se, dakle, može podeliti u tri ravni: 1. istorijska- ''O
počecima vere...'' 2. religija starih Slovena 3. narodna religija- kroz
empirijsku građu i kroz religiju kao etnički pokazatelj
Коментари