ŠPIRO KULIŠIĆ
ŠPIRO KULIŠIĆ
Špiro Kulišić je rođen 1908. godine u
Perastu, a umro je u Beogradu pre 15-ak godina. Bio je jedan od najznačajnijih
istraživača naše narodne religije posle II svetskog rata. Školovao se u Kotoru
i Beogradu, a diplomirao je na našem odeljenju 1933. godine. Često je menjao
radno mesto: bio je asistent i docent na našem odeljenju, ali nije doktorirao,
pa je prešao u drugu vrstu institucija. Bio je direktor Instituta za
proučavanje folklora u Sarajevu, direktor Zemaljskog muzeja u Sarajevu,
direktor Etnografskog muzeja u Beogradu. Nije mnogo objavljivao- ukupno oko 60
naučnih, stručnih i popularnih priloga. Imao je uže interesovanje: društveni
život i religije. Napisao je i dve knjige naučno-popularnog karaktera iz opšte
etnologije, koje su nekada korišćene i kao pomoćni udžbenici. To su: ''Život i
kultura zaostalih plemena'' i ''Neobični običaji''.
Njegovi radovi iz
društvenog života i religije su na neki način povezani. Najznačajniji rad iz
oblasti društvenog života mu je ''Tragovi arhaične rodovske organizacije i
pitanje balkansko-slovenske simbioze''. Kulišić je tragao za tragovima
matrijarhata u patrijarhalnom društvu, i video ih u npr. dualnoj rodovskoj
organizaciji, organizaciji porodične zadruge u strukturi dinarskih rodova,
bratstava, plemena, zatim u organizaciji katuna, matrilokalnom braku, minoratu
itd, i možda je malo i preterivao u tome.
Najznačajnije rezultate je postigao u
proučavanju narodne religije Srba, i južnih Slovena uopšte. Kulišić nije bio terenski
istraživač, već se koristio objavljenom etnografskom i folklornom građom, a u
poznijim godinama i istorijskim izvorima. Uveo je neke novine u proučavanju
religije u teorijskim radovima ''Glavni pravci i neka osnovna teorijska pitanja
u etnologiji'' i ''Mit i religija u etnološkoj nauci''. Tu se opredelio za
marksistički pristup, i pridržavao ga se najdoslednije od svih autora tog
vremena. Kulišić se ne zadržava na proučavanju samo etničke i religijske osnove
(animizam, kult predaka), kao što su radili prethodni autori, nego utvrđuje i
društvene i ekonomske osnove postanka i razvitka religije. Pravio je iste
greške kao i sovjetska etnografska škola, pod čijim je uticajem bio.
Dve
osnovne mane ove škole su istoricizam i sociologizam. Prema prvom načelu,
istorijski razvoj objašnjava neku pojavu, ali problem je u tome što taj razvoj
ne mora uvek da bude jednolinijski (npr. slava pre i posle reforme sv. Save- od
tada se ne proslavlja u crkvi nego u kući, a krvna žrtva je zamenjena
beskrvnom). Sociologizam se ogleda u tome da se preteruju sa tim da društvena
struktura određuje oblike religije. Tipični primer za to je Tokarjev- on
direktno povezuje određene društvene forme sa određenim oblikom religije, što
pobija čak i empirijska građa. Ove opšte mane sovjetske etnografske škole
nalazimo i kod Kulišića. Prema modernijim marksistima (npr. Moris Godelije)
baza i nadgradnja nisu fenomeni nego funkcije, tj. nije uvek ekonomija baza. Na
primer, u Indiji je religija baza, a poljoprivreda nadgradnja. Kroz Kulišićeva
dela se provlače 2 glavne ideje: 1. tragovi matrijarhata- smatrao je da je
matrijarhat bio univerzalna pojava u vreme razvitka motičke zemljoradnje, čiji
su nosioci bile žene, tj. da je to faza u razvitku društva, što je danas
neprihvatljivo 2. tragovi totemizma- takođe je smatrao da je univerzalna
pojava, i faza u razvitku religije, i da se njegovi tragovi mogu naći u svim
religijama. U tom stavu je imao i pristalice, npr. Petra Kostića. Kulišić je
neke opšte stavove proglašavao za tačne, bez davanja argumenata zašto je to
tako. Ipak, on je veoma značajan za proučavanje narodne religije, jer je uneo
nešto novo.
Njegova najznačajnija dela su:
1. ''Iz stare srpske
religije- novogodišnji običaji'' (to su ustvari božićni običaji). Tu je
temeljno obradio ceo ciklus božićnih običaja. Svako poglavlje je posvećeno
jednom od elemenata božićnog rituala (badnjak, slama, položajnik). Zaključio je
da je to praznik koji se nalazi na početku godine, da tada kuću posećuju
natprirodna bića, a naročito demon vegetacije, oličen u badnjaku. Badnjaka nema
kod ostalih Slovena.
2. ''????'' – studija o podudarnosti običaja balkanskih
Slovena i kavkaskih naroda. Izlazila je u nastavcima u izdanjima Balkanološkog
instituta u Sarajevu, u 3 dela. Postoje dva moguća rešenja za tu podudarnost:
1. preci balkanskih Slovena su živeli u susedstvu kavkaskih naroda, pa je došlo
do kulturnih uticaja
2. postojao je stari sloj staroevropskog stanovništva od
Kavkaza do Pirineja, koji je nestao indoevropskom najezdom, ali je ostao na
krajnjim tačkama- to su Baski i kavkaski narodi, koji imaju mnogo sličnosti. To
stanovništvo je postojalo i na Balkanu, pa su običaji ostali
3. '' Religija
starih Slovena u svetlu novijih istraživanja, posebno balkanoloških''- o
religiji starih Slovena. Radi se o ulozi religije balkanskih Slovena u
rekonstrukciji religije starih Slovena. Kulišićeva teza je srodna
Erdeljanovićevoj- da ne možemo rekonstruisati religiju starih Slovena bez
poznavanja religije južnih Slovena, jer su se kod njih zadržali neki elementi
koji koji drugih nisu
4. o obrednim hlebovima kod južnih Slovena- to je njegova
nesuđena doktorska disertacija. Objavljena je u Glasniku zemaljskog muzeja.
Zastupa tezu da su svi praznici vezani za privredu (stočarski, zemljoradnički),
i hlebovi izražavaju agrarnu- tj. hleb predstavlja njivu. Naročito se bavio
česnicom
5. manja studija ''Nekoliki tragovi agrarno-matrijarhalne osnove u
slovenskoj verskoj tradiciji''. Tragova pronalazi u likovima ženskih mitskih
bića, ženskim obrednim povorkama itd. Ali, žena je simbol plodnosti i u
patrijarhalnom društvu, pa je pitanje da li su to tragovi matrijarhata.
Коментари