SAVREMENE TENDENCIJE U ISTRAŽIVANJU NARODNE RELIGIJE


SAVREMENE TENDENCIJE U ISTRAŽIVANJU NARODNE RELIGIJE


 Šta se promenilo u istraživanju religije u poslednjih 20 godina? Filipović, Zečević, Kulišić imali su pristup po kome su na građi iz 19. veka rekonstruisali religiju Slovena pre primanja hrišćanstva. Danas se pod pojmom narodne religije podrazumeva religija od primanje hrišćanstva do danas, a ne pre primanja hrišćanstva. Ne traži se više poreklo te religije, već hiljadugodišnja religija- i hrišćanska i prehrišćanska. Savremeni pristup se bavi konkretnom religijom u tih hiljadu godina- njenim funkcijama, značenjima itd. Religija kod Srba na Balkanu je seoska religija, jer su još i krajem 18. veka gradovi bili gotovo nenaseljeni Srbima (zbog poraza u austro-turskim ratovima morali su da se povlače). Do pre 20 godina ta religija nije istraživana u svim segmentima. Jedan od tih segmenata je tabu, tj. posmatranje sa suprotne strane- ne običaja, nego zabrana. Drugi segment je narodno pravoslavlje, koje nije proučavano, za razliku od narodnog paganstva.

 Narodna religija se razvijala u 2 pravca, tj. kroz dva procesa:
 1. hristijanizacija nehrišćanskog
 2. dehristijanizacija hrišćanskog Prvi proces je proučavan, a drugi nije. Stvar je u tome što crkva uvek šalje iste poruke, ali se menjaju primaoci-narod, i on ih prihvata na svoj način.

 Narodna religija se danas ne formira samo na relaciji pagansko-hrišćansko. Danas postoje takođe dva procesa: ''nacionalizacija'' religije i profanizacija- ljudi misle o religiji na ''naučni'' način, tj. proveravaju stvari i pokušavaju da ih objasne. Kada se promeni problem istraživanja, menja se i metodologija. Ona se razvijala u različitim pravcima, u zavisnosti od autora. Postoje 3 glavna pravca: 1. funkcionalistički, uslovno rečeno (Bandić) 2. komunikacijski (Bandić) 3. psihološki (Ćupurdija i Bojan Jovanović) U novije vreme- i interpretativni pravac, po kome je čitava kultura niz simboličkih interakcija. 22



 GLAVNE ETAPE U RAZVOJU NARODNE RELIGIJE

 Rekonstrukcija narodne religije je moguća, zato što se pojave iz duhovne kulture čuvaju mnogo duže od pojava iz materijalne kulture, ili društvenog života. Izvori su iz 19. i 20. veka, tj. na neki način zakasneli, ali pošto se pojave dugo čuvaju, moguće je izvršiti rekonstrukciju na osnovu njih. Time se bave Zečević u ''Promene materijalne, a postojanost duhovne kulture u severoistočnoj Srbiji'', i Filipović u '' Osnovni karakter i struktura narodnog verovanja u istočnom delu Jugoslavije''.

 Naša narodna religija je sinkretističkog karaktera, tj. ona je skup raznorodnih elemenata koji mogu, a ne moraju da budu povezani. I danas se u njoj kriju elementi iz različitih epoha i sa različitih prostora: još iz praistorijske religije, zatim indoevropske, religije starobalkanskih naroda, starih Slovena i univerzalni elementi. Mnogi istraživači pokušavali su da rekonstruišu glavne etape,a naročito najstariji sloj. To se može označiti kao prva etapa u razvoju. Oko najstarijeg sloj postoje različita mišljenja: Čajkanović smatra da je to kult mrtvih, tj. predaka. On smatra da su gotovo svi rituali, praznici, zabrane itd. na neki način povezani sa tim manističkim kultom. Pokazalo se da je ovo mišljenje jednostrano, i da je osnova mnogo složenija. Kod većine istraživača osnova je animističko-magijska, npr. kod Filipovića i Kulišića, a ostali to podrazumevaju. Kulišić kaže: ''Iz narodnih verovanja i običaja vidimo da su i priroda i čovek, kao i odnosi među ljudima, našli svoj mistični odraz u animističkim shvatanjima. Ovim osnovnim shvatanjem obuhvaćeni su priroda i ljudske zajednice, tako da animizam predstavlja osnovu stare srpske religije i ima u njoj dominantno mesto. Animistička i demonistička verovanja koja su redovno praćena mnogobrojnim magijskim i kultnim radnjama, javljaju se u običajima vezanim za svaku akciju i za sve događaje od rođenja do smrti''. 


Drugim rečima, osnovu religije čini dinamičan odnos prema animistički shvaćenom svetu, kroz magijsku i kultnu praksu. Međutim, svaka religija ima dva aspekta: animistički i manaistički (razlike između duše i mane), a Kulišić nije obratio pažnju na ovaj drugi. Takođe, nije primetio da religiju, osim rituala čine i zabrane. Pored tih osnovnih animističko-manaističkih shvatanja, sledeći stupanj, tj. etapa u razvoju narodne religije je demonologija. Postoji razlika između demona (duha) i božanstva: demon je biće vezano za jedan entitet, a božanstvo je biće koje upravlja redom stvari. Znači, postoji, na primer, duh drveta, a božanstvo šume. Ono što mi danas nazivamo demonima nekad i jeste vrsta božanstva, jer upravljaju klasom stvari (demoni bolesti, prirode, sudbine)oni su ustvari božanstva nižeg reda. Klasifikaciju demona dao je Zečević u ''Mitskim bićima srpskih predanja''. On nije pravio pomenutu razliku. Podelio je demone na demone prirode, atmosferskih pojava, bolesti (obično raznih epidemija, a glavni demon je čuma, odnosno kuga, a sada demon svih epidemičnih bolesti), sudbine (suđenice na istoku, usud na zapadu), domaće demone (oni deluju u kući- talason i uslužni duh), i ostali demoni koji ne mogu da se svrstaju ni u jednu kategoriju. Tu su još ljudi-demoni (urokljivac, zduhać, veštice), tj. čovek sa nekim osobinama demona; i demoni koji su nastali od ljudi, pre svega vampir.

 Treća etapa u razvoju narodne religije je problematična, a to je stvaranje pravog panteona- sistema bogova sa višestrukim funkcijama i izgrađenim kultom, a koji su međusobno u srodničkim, prijateljskim ili neprijateljskim odnosima, kao i ljudi. Postoje etnografski, folkloristički, lingvistički, likovni i retki pisani izvori iz kasnijeg perioda, tj. srednjeg veka, ali o postojanju panteona kod starih Slovena pre primanja hrišćanstva nema pisanih izvora. Čajkanović je iz kulta mrtvih izveo da je vrhovni bog mitski predak srpskog naroda, da mu je nadimak Dabog, a ime mu nije poznato. On je bog-donator i bog-putnik. Crn je, kao i sva htonska božanstva i ima ogrtač, štap i kapu. Njegovi fetiši (predmeti koji se upotrebljavaju u njegovom kultu) su verige i sekira, a životinja koja ga predstavlja je vuk. Rekonstrukcijom panteona bavili su se i Trojanović i Filipović, na sličan način, preko kulta Peruna. Smatrali su da je on bio vrhovni bog, bog atmosferskih pojava. Koristili su se 23 lingvističkim izvorima, a tragove pronalaze naročito u toponomastici, zatim ličnim imenima, imenima ritualnih povorki i biljke perun.

 Živančević je tragao za kultovima Volosa ili Velesa, božanstva stoke i pastira. Popović se bavio kultom Vida, božanstva svetlosti analizirajući Vidovdan. Činjenica je da crkva htela da uništi pagansku religiju Slovena, ali pošto u tome nije uspela, onda je hristijanizovala, kroz hrišćanske likove- samog Boga, svece, đavola. Ovi autori analiziraju šta je to nehrišćansko u hrišćanskim likovima. Ima indicija da je postojao panteon, ali ima i sumnji. Obično se ide na analogiju sa ostalim narodima: Grcima, Rimljanima, Germanima itd. Dakle, verovatno je postojao neki panteon, ali ne znamo kakav, ni da li je ličio na panteone drugih naroda. Četvrta etapa u razvoju narodne religije je spajanje hrišćanskog i prehrišćanskog, a ona je takva i danas. Postoje mnogi hrišćanski likovi sa nehrišćanskim osobinama- npr. sveti Sava u nekim pričama. Odvijaju se dva procesa: nacionalizacija- pravoslavlje dobija nacionalni predznak; i profanizacija- ne odnose se prema bogu kao ubeđeni vernici, već kao kvazi-naučnici, tj. moraju to da potvrde u kolektivnom ili individualnom iskustvu.




 STAROBALKANSKI ELEMENTI


 Istok Balkana bio je naseljen Tračanima, a zapad Ilirima. Naseljavanje Slovena završeno je krajem 7. veka. Oni su tako došli u neposredan dodir sa starosedeocima- i fizički i kulturno. Pod uticajem Vizantije, starosedeoci su bili hristijanizovani, ali samo na površini, dok je unutrašnjost i dalje bila paganska. Mnogi elementi religije ove dve grupe su slični, Gavaci kaže da su se zato oni uzajamno pojačavali. Sličnosti između dve kulture doprinosi procesima difuzije (prenošenja) i infuzije (primanja). Pretpostavlja se da smo primili mnoge elemente starobalkanskih naroda. Na primer, u konstrukciji grobova i načinu sahranjivanja, i verovatno u načinu ponašanja prilikom sahrane. Za razbijanje sudova na grobu, na primer, postoje razna objašnjenja (da je to analogna magija: kada se sud sastavi, pokojnik će se vratiti). Dalje, za kult zmije se smatra da je postojao kod starobalkanskih naroda, i da su oni uticali da se taj kult razvije i kod nas. Po arheološkim rezultatima, ovaj kult je još od neolita razvijen kod ilirskih plemena na Balkanu (Bosna, Hercegovina, Makedonija, Crna Gora, Albanija- to su tzv. južna ilirska plemena). Kod tog stanovništva zmija je imala višestruku religijsku ulogu- bila je simbol plodnosti, čak i htonsko božanstvo. Postoje dva pristupa: zmija se posmatra kao totemska životinja, ili kao htonsko božanstvo i mitski predak Ilirius. Ne poznajemo dovoljno ilirski jezik, ali ta reč verovatno i znači ''zmija''.

 Tragovi sa tračkog prostora:
 1. tragovi nekih božanstava- Milenko Filipović u ''Tračkom konjaniku'' piše o tome. Ne zna mu pravo ime, ime ''trački konjanik'' su dali naučnici, jer je na votivnim pločama (pločama zahvalnicama) predstavljen u liku konjanika. Ploče su pronađene na prostoru koji su naseljavali Tračani i Dačani: Banat, istočna Srbija, istočna Makedonija, zapadna Rumunija, zapadna Bugarska. Konjanik ima ogrtač, štit i koplje, oko njega su pas, lav i zmija, i dva orijentalna simbola- drvo života i rog obilja, simboli koji ukazuju da je to božanstvo plodnosti. Filipović dovodi jedan savremeni običaj, na Todorovu subotu, u vezu sa kultom tračkog konjanika, ali ta hipoteza se ne može prihvatiti sa sigurnošću. Veruje se da se noć pred Todorovu subotu pojavljuju nevidljivi jahači, ili konji bez jahača, koje predvodi konjanik- sv. Todor, koji ima ogrtač. Te noći je zabranjeno, naročito devojkama, da izlaze iz kuće, da im na čelu ne bi ostao beleg od kopita, ako ih konj udari. Taj običaj postoji u istim krajevima gde je postojao i kult tračkog konjanika, pa Filipović tako izvodi vezu, iako su između dva običaja prošle hiljade godina.

 2. na jugoistoku Srbije, na Petrovoj gori, pronađen je stari žrtvenik.

 U novije vreme tu su, na Đurđrvdan, žrtvovane cvećem okićene ovce, i onda su njihovom krvlju mazana deca po obrazima, da bi bila zdrava. Prema legendi, nekada su tu ovcu žrtvovali božanstvu koje je zamišljano kao jelen sa zlatnim rogovima, ali jedne godine su zaboravili da to učine, i božanstvo je naredilo da žrtvuju njega samog. Kao uspomena na taj događaj sada se svake godine žrtvuje ovca.

 Prema Srejoviću, to božanstvo se zvalo Cernonus, i bilo je poštovano ne samo na Balkanu, nego i u Maloj Aziji. Srejović kaže da je ono ili zamišljano u obliku jelena, ili je jelen bio njegova sveta životinja. Nađeni su i tragovi ilirskih božanstava:
 1. U Crnoj gori- verovatno se odnosi na božanstvo koje se zvalo Bindus, božanstvo reka i izvora, čija je sveta životinja jarac. Tatomir Vukanović nalazi trag ovog božanstva u legendi o postanku Rijeke Crnojevića: lovci su jurili jarca da ga ubiju, on je pobegao u pećinu, i kada su ga stigli i ubili, iz pećine je potekla reka. Vukanović kaže da je to daleka reminiscencija na trag tog božanstva.

 2. Špiro Kulišić smatra da je u ilirskim poštovano i božanstvo Silvanus, božanstvo šume, stoke i pastira. U Crnoj Gori i Hercegovini, kada na Božić, tj. na početku nove godine, u kuću dolazi položajnik, to mora da bude upravo čobanin. Po Kulišiću, Silvanus je početkom svake godine dolazio u domaćinstvo da njegovim članovima obezbedi dobrobit tokom cele godine, a to isto radi i položajnik. Postoje i druge, manje detaljnije analize. Na primer, Čajkanović smatra da se tragovi božanstava ne nalaze samo u verovanjima i običajima, nego i u epskoj poeziji. Ciklusi pesama o Milošu Obiliću i vojvodi Momčilu kriju u sebi elemente mitskih junaka kod starobalkanskih naroda. Lingvista Milan Budimir bavio se jednom pećinom u blizini Podgorice koja se zove Dajbaba. Budimir kaže da je u velikom delu Evrope, a naročito na Bliskom istoku, bio je rasprostranjeno božanstvo majke zemlje, ili velike majke, a na Balkanu ona se zvala ??Tibela?? Osim pogrebnih rituala, tragovi postoje i povorkama ritualnih maski (novogodišnjim i božićnim), zatim u običaju oblačenja neveste u crvenu kabanicu (u starobalkanskoj religiji, crvena je zaštitna boja u kritičnim trenucima). To je religija stočarskih naroda. Dakle, postoje indicije, ali e postoje dokazi o starobalkanskim elementima u našoj narodnoj religiji. Osim tračkih i ilirskih, postoje i tragovi ''viših'' kultura- rimske i grčke.

 Na Balkanu je postojala rimska provincija Ilirik. Kada su se Sloveni doselili, tu više nije bilo Rimljana, ali su elementi došli preko romanizovanog starobalkanskog stanovništva. Na jugu je bila Vizantija, u kojoj su apsorbovani elementi grčke kulture. Ovi elementi su izuzetno retki, i teško ih je identifikovati. Na primer, rusalje u severoistočnoj Srbiji- u Rimu su postojale rozalije; dakle, prebačen je naziv, ali ne i sam običaj. U severnoj Makedoniji povorka ljudi koji idu od kuće do kuće i nose mačeve (prave ili drvene), i ukrste ih nad bolesnikom da bi ozdravio, zove se rosalije. U severoistočnoj Srbiji rusalje na Duhove padaju u trans (neke stvarno, a neke ne) i komuniciraju sa mrtvima. Postoje i mitska bića rusalje: to su duše utopljenih devojaka, koje jednom godišnje izlaze iz vodenog carstva i hodaju po okolini, a veruje se da će onaj ko ih sretne poludeti. Dakle, isti termin se upotrebljava za tri različite stvari, pa znači da je više primljena rimska terminologija, nego sam običaj. Kod nas su koledari obredna povorka na Božić, neka vrsta kolektivnog položajnika, a u Rimu je postojao praznik Kalende, to su dani do Božića. Više u zapadnim krajevima, na primer, na jadranskim ostrvima, postoji običaj biranja kralja. U Rimu bi izabrali jednog roba, i dali mu sve počasti koje pripadaju Cezaru, a na kraju tog dana bi ga ubijali. Na ostrvima, jedan meštanin na jedan dan ima neka, prividna, šaljiva obeležja vladavine, ali ga na kraju dana ne ubijaju. Rimski imperatori zamišljani su kao polubožanstva. Trajan i Dioklecijan koji su vladali i našim krajevima, vezani su za kult bića sličnih đavolu: oni su ispod mostova, pored vode vezani lancima, a kada hoće da se oslobode kovač udari u nakovanj i lanci se obnove. Grčki tragovi uglavnom se odnose na terminologiju, npr. suđaje, suđenice se u nekim krajevima nazivaju oresnice. Postojao je vizantijski general German, koji je ratovao sa Slovenima, a u našoj narodnoj religiji postoji biće atmosferskih pojava koje se zove german, kao i lutka koja se koristi u njegovom ritualu.


ORIJENTALNI ELEMENTI

 Naši preci doselili su se sa istoka na Balkan. U staroj domovini bili su pod dve vrste uticaja: iranskim i iz centralne Azije (uticaj turanskih naroda). Smatra se da ovoj drugoj grupi pripadaju šamanizam, tragovi egzorcizma i kultovi nekih životinja, npr. medveda. Iranski su ustvari indoevropski uticaji (iz Irana, Indije) i to najviše u terminologiji. Najvažniji termin je bog- bhaga, što na indijskom znači bogatstvo. Od običaja to su nošenje bele boje u žalosti (kod starih Slovena, a u nekim krajevima i u 20. veku). Sloveni su najsnažnije orijentalne uticaje doživeli na Balkanu, npr. uticaj mitraizma (kult iranskog boga Mitre), ali on je došao preko Rimskog carstva. Iako su Rimljani otišli sa Balkana između dve ere, a Sloveni se doseljavali do 7. veka, starobalkansko stanovništvo je bilo romanizovano, pa su uticaji išli preko njih. Sve najveće religije- hrišćanstvo, islam, budizam, nastale su na Orijentu. Južno od slovenskih teritorija nalazila se hrišćanska Vizantija, koja je nametala veru preko svojih misionara.

Najveći talas hristijanizacije bio je u 9. veku. Kod drugih naroda (Slovenci, Hrvati) hrišćanstvo je prodiralo sa zapada, preko Franačke države. Međutim ono je teško prodiralo, prihvatali su ga uglavnom elitni slojevi društva, dok je narod prihvatao crkvu kao novog feudalca. Postojali su i ideacijski razlozi- stara vera je bila duboko ukorenjena, pa hristijanizacija ni danas nije do kraja završena. Postoje dva procesa: 1. hristijanizacija paganskog 2. dehristijanizacija hrišćanskog Prvi proces bio je u rukama Srpske pravoslavne crkve. Ona je pokušavala da prenese hrišćansku ideologiju narodu, na način na koji bi on to prihvatio. Zato se adaptirala uslovimanpr. prihvatila je litiju, što je prehrišćanski običaj za prizivanje kiše. S druge strane, mase nisu dovoljno razumele hrišćanstvo. Narod je novu ideologiju prihvatao na svoj način, i to čini i danas. Na primer, sveti Sava uopšte ne liči na hrišćanskog sveca. Često je nepravedan, surov, preteruje- na primer, kazni celo selo, zaot što nije dobro primljen u jednoj kući i sl. S jedne strane njega tretiraju kao što ti čini i crkva: da je mnogo učinio za srpski narod, naučio ga mnogim veštinama itd. A sa druge strane, postoje i takva predanja u kojima sv.Sava sretne dve devojke, jednu vaspitanu i drugu lenju i bezobraznu, a on kazni prvu, a nagradi drugu, i one objašnjava se zašto. To je odlika paganskog božanstva 


Od 19. veka odvija se i proces nacionalizacije: više od pola ljudi veruje da su svi sveci Srbi, jer je crkva posrbila njegova imena. Drugi proces je profanizacija: ljudi, kao pseudonaučnici traže dokaze da bi verovali (npr. u kolektivnom ili ličnom iskustvu). U vreme ''novih'' ratova hrišćanski bog liči na nacionalnog, ili je jedan, ali je Srbima najviše naklonjen. Dakle, narod ima svoje viđenje sveta i u skladu da njim shvata i hrišćanstvo. 26 

Коментари

Популарни постови са овог блога

Stare reci i zaboravljeni izrazi

ЉУБАВНЕ НАРОДНЕ ЛИРСКЕ ПЕСМЕ

Dizanje ili ispijanje u slavu