NATKO NODILO
NATKO NODILO
Natko Nodilo je rođen u Splitu 1834, a
umro je u Zagrebu 1912. godine. Po obrazovanju je bio istoričar, i prvenstveno
se bavio političkom istorijom. Pojedina njegova dela zalaze i u dgruge oblasti
istorije, na primer istoriju religije. Delo ''Postanak svjetovne papinske
vlasti ili 50 godina talijanske istorije'' objavio je 1878. godine. U tom delu
on prikazuje državnu dimenziju rimokatoličkog hrišćanstva, tj. uspostavlja vezu
između politike i religije. Celokupno delo Natka Nodila prožeto je duhom
pokreta na čijem je čelu bio''Pokret narodnog preporoda'' (varijanta Ilirskog
pokreta), i čiji je časopis uređivao (''Narodni list''). Pokret je bio prožet
panslovenskom idejom: zajedničko poreklo svih slovenskih naroda, kulturna
bliskost i zajednički interesi. Potporu svojih panslovenskih ideja on traži na
području istorije i politike, ali i na polju kulture- religije i mitologije.
Napisao je raspravu ''Stara vera Srba i Hrvata na osnovu starih priča, pjesama
i narodnog govora'' koja je u nastavcima izlazila u periodu 1885 do 1890.
godine u časopisu ''Rad'', izdanje Jugoslovenske akademije znanosti i
umjetnosti. Ovo delo je izašlo tek 1980. godine u Splitu pod skraćenim nazivom
''Stara vjera Srba i Hrvata''. Za raspravu se služio folklornim izvorima i
upravo na osnovu njih je pokušao da sintetizuje religiju Srba i Hrvata, ali je
to učinio nedovoljno sistematično. Naime, u delo je uneo elemnte koji nisu
pripadali ni religiji Srba ni religiji Hrvata. Ali, krajem 19. veka ovo je prva
sinteza narodne religije, te se ne može odbaciti kao beznačajna. U Nodilovo
vreme egzistiraju dve velike škole koje se bave proučavanjem folklora:
istorijska i mitološka, kojoj on pripada. Mitološka škola je bila pod uticajem
nemačne i ruske komparativne lingvistike, čiji je tvorac Jakob Grim.
Osnovni
postulati mitološke škole su: 1. svaki ep je vrsta kondenzovanog mita 2. epski
junaci su nekadašnji mitski junaci ili, u krajnjoj liniji, neka božanstva
starije mitologije. Oni predstavljaju istu liniju razvitka mitske misli:
predstava o mitskom božanstvu- predstava o božanskom vladaru-predstava o epskom
junaku. Dakle, na osnovu epa se rekonstruiše mit. Istorijska škola stvari
posmatra obrnuto: ep je vrsta istorijske hronike, što znači neka vrsta
umetničke tvorevine čiji su glavni junaci istorijske ličnosti koje su u okviru
epa dobile neke mitske karakteristike. Postulati mitološke ili istorijske škole
mogu se primenjivati od slučaja do slučaja.
Natko Nodilo je zastupao
panslovenski stav: religije svih slovenskih naroda su istog tipa i potiču iz
jedne stare praslovenske religije i mitologije. On odlazi i korak dalje i kaže
da naša religija nije samo vid slovenske, već indoevropske drevne religije, što
sa sobom pokreće niz pitanja iz drevne istorije na koja je teško odgovoriti. S
tim u vezi, on zastupa stariju teoriju o zajedničkoj prapostojbini
Indoevropljana. Nodilo je uticao i na kasnije istraživače, poput Miodraga
Popovića, koji u delu ''Vidovdan i časni krst'' kaže da je Vidovdan dan
posvećen srpskim ratnicima. Međutim, sveti Vid ne postoji u crkvenom kalendaru.
S tim u vezi mogu se pronaći dve teze: da je sveti Vid varijanta rimokatoličkog
božanstva sveti Vito; ili ona koju zastupa Nodilo, a prihvata je Popović: da je
sveti Vid staroslovensko božanstvo rata. Sa današnjeg stanovišta mogu se
uspostaviti dva gledišta o delu N.Nodila: sa suvremenog stanovišta (doprinosa u
njegovom vremenu), on je pionir i tvorac prve sinteze o našoj narodnoj
religiji. Sa savremenog stanovišta, može se sagledati nekoliko slabosti
njegovog rada i pristupa. To su, prvo, uopšteno slabosti mitološke škole u
proučavanju folklora. Zatim, njegove panslovenske i panindoevropske teze nisu
uvek potkrepljene adekvatnim empirijskim materijalom. Njegovi izvori su
nedovoljni ako se posmatraju onako kako je on to činio, kao izvore prvog reda,
i služeći se isključivo njima. U ispravnom postupku, folklorni izvori se
koriste samo kao dopuna etnografskih, tj, kao izvori drugog reda.
Коментари