Obredne povorke
Obredne povorke po našem sokaku
Koledari
Običaj koji je, kažu, bio rasprostranjen kod svih Slovena, posebno
Južnih, rano je zaboravljen i sada se samo naziru ostaci starih rituala.
U koledama su učestvovali maskirani mladići koji su u dane od Badnje
večeri do Bogojavljenja obilazili kuće u selu, pevali koledarske pesme,
izvodili magijske radnje čestitajući domaćinu praznike sa željom za
zdravlje i napredak. Zauzvrat domaćini bi ih darovali hranom, raznim
đakonijama, kad-kad i novcem. Predpostavlja se da je običaj koledovanja
bio duboko ukorenjen u banatskim selima ali je smetao crkvenim vlastima
pa su ih ovi u par namaha zabranjivali. Međutim ostaci običaja zadržali
su se do današnjih dana u obličju običaja korinđaša ili kao već
hristijanizovanog oblika sa vertepom. U Bačkoj i Sremu kolede su rano
izobičajene, pa je već polovinom XIX veka etnolozima bilo teško naći
koledarske pesme. U nekim selima Banata ovaj običaj su održavali samo
Romi i to kao usamljeni pojedinci.
Pesma o koledama zabeležena u Mokrinu:
Vezak, vezla, koledo,
Devojčice, koledo.
Pred njom pao, koledo,
Sivi soko, koledo.
Pa je pita, koledo, A što vezeš, koledo,
Danaske je, koledo,
Velik praznik, koledo,
Rodiće se, koledo,
Hristos dete, koledo.
Korinđaši
Od druge polovine XIX veka, u svim selima Bačke i Banata, veoma retko i Srema, koledare su zamenili korinđaši. Deca, ponekad u pratnji odraslih, koja su u grupama išla od kuće do kuće pevajući – korinđajući pesme bez refrena - koledo. Često maskirani, podeljeni u grupe, u napred su znali koje ulice i kuće obilaze, ako bi došlo do „ulaska u tuđu teritoriju“ izbile bi i tuče među grupama mališana. Ako bi se pak okupili vrlo mali korinđaši, morali bi obavezno imati pratnju starije osobe kako bi se osigurali od onih starijih koji ih vrebaju iz mraka i otimaju iskorinđane đakonije.
Od druge polovine XIX veka, u svim selima Bačke i Banata, veoma retko i Srema, koledare su zamenili korinđaši. Deca, ponekad u pratnji odraslih, koja su u grupama išla od kuće do kuće pevajući – korinđajući pesme bez refrena - koledo. Često maskirani, podeljeni u grupe, u napred su znali koje ulice i kuće obilaze, ako bi došlo do „ulaska u tuđu teritoriju“ izbile bi i tuče među grupama mališana. Ako bi se pak okupili vrlo mali korinđaši, morali bi obavezno imati pratnju starije osobe kako bi se osigurali od onih starijih koji ih vrebaju iz mraka i otimaju iskorinđane đakonije.
U korinđanje se odlazilo na Badnje veče, negde i posle badnje večere,
jer neka domaćinstva nisu primala korinđaše pre završetka večere. Ima
delova gde se korinđalo i na Novu godinu i Bogojavljenje. Pri dolasku
kod domaćina, obavezno je bilo pitati „Je l' slobodno korinđati?“ posle
dozvole domaćima otpočinje:
Pesma zabeležena u Titelu, Žablju i Gardinovcima
Sedi deda na jendeku,
Čuva moje seno,
Ja seno kravi dam,
Krava meni mleko da,
Ja mleko đaku dam,
Đak meni knjigu da,
Ja knjigu bogu dam,
On meni sreću da,
Ja sreću pa u vreću,
Tut, tut, tulijan,
Sto dvadeset i jedan,
Ako j' žarač, da begam,
Sedi deda na jendeku,
Čuva moje seno,
Ja seno kravi dam,
Krava meni mleko da,
Ja mleko đaku dam,
Đak meni knjigu da,
Ja knjigu bogu dam,
On meni sreću da,
Ja sreću pa u vreću,
Tut, tut, tulijan,
Sto dvadeset i jedan,
Ako j' žarač, da begam,
Ako j' kolač, da čekam.
U nacionalno mešovitim sredinama deca iz pravoslavnih domova korinđala
su kod stanovnika katoličke vere 24. decemra, a kasnije bi katolička
deca korinđala kod Srba na 6. januar. Pri tom se često moglo čuti
„Hristos se rodi na vaš Božić“, što je značilo da su deca druge vere. Za
otpevane pesmice dobijali su se orasi, jabuke, slatkiši, ponekad i koja
para, ako bi pak domaćini nakon otpevane pesme, odbili da iznesu
đakonije, onda bi im sledilo:
Koliko slame u kotarici,
Toliko đavola u gazdarici
Koliko slame u kotarici,
Toliko đavola u gazdarici
Danas se retko mogu videti korinđaši, mada ih još uvek ima kako u
Banatu tako i Bačkoj. Ima ih i u naseljima opštine Titel, nešto manje
nego predhodnih godina, al'još uvek mlado, pa i staro korinđa. Deca
đakonije, a stariji vino i rakiju. Zakorinđaju se, pa tako do ranih
jutarnjih sati ne bi li dočekali jutrenje.
Vertepi
„Vertep“ ili „betlehem“, „betlem“ kako ga je ko zvao pominje se u Vojvodini još prve polovine XVIII veka. Moguće je i njegovo starije poreklo, jer su u srednjem veku postojale srpske igre slične vertepu. Vertepska drama bila je izvođena u mnogim krajevima naše zemlje, ali su za nju znali i drugi Sloveni.
„Vertep“ ili „betlehem“, „betlem“ kako ga je ko zvao pominje se u Vojvodini još prve polovine XVIII veka. Moguće je i njegovo starije poreklo, jer su u srednjem veku postojale srpske igre slične vertepu. Vertepska drama bila je izvođena u mnogim krajevima naše zemlje, ali su za nju znali i drugi Sloveni.
U Vojvodini vertep se u glavnom pronosio na Badnje veče, prvi i drugi
dan Božića, samo po negde na Mali božić i Bogojavljenje. Vertep je
izrađivan u obliku makete crkvice sa tornjem i krstom, u čijoj je
unutrašnjosti predstavljena scena Hristovog rođenja. Učesnici u ovoj
komlikovanoj drami su 6 mladića; četvorica imaju uloge careva - Irod i
tri mudraca Gašpar, Valtazar i Melhior, oni između sebe nose maketu.
Njihova pratnja su dva pastira koji su nazvani „gube“. Carevi su nosili
visoke krune od kartona i dugačke bele haljine ili majce. Pastiri su
navlačili krznene kape, kožuhe, preko lica stavljali masku od krzna, a
oko pojasa su nosili zvono ili klepetušu kako bi domaćinu najavili
dolazak vertepa.
Vertepaši bi već od ulaza u dvorišta otpočinjali pesmu:
Vitlejemu slavni grade od Boga, od Boga,
Najviši si ti od grada svakoga, svakoga,...
Najviši si ti od grada svakoga, svakoga,...
Drama sledi: vertep se postavlja na sred sobe , a oko njega se
raspoređuju carevi dok gube ostaju po strani. Dijalog između careva
govori o njihovom susretu i Hristovom rođenju, a koji je predhodno
naučen iz brošura. Carevi ukrštaju sablje iznad vertepa, a potom sledi
dijalog pastira- guba koji je obično protkan šaljivom notom i na račun
domaćina. Šaleći se sa ukućanima, a da ovi ne primete, pastiri trpaju u
svoje džakove što kobasica što slanine. Vertepska drama bi se obično
završavala recitalom jednog od pastira, nakon čega su svi pevali neku od
crkvenih pesama, da bi zaželevši sreću i zdravlje domaćinu, primivši
darove od njega, napuštali kuću.
Zvezdari i još po neki
Pored vertepa, u nekim banatskim selima pronošena je „zvezda“. Grupu zvezdara činilo je tri do pet dečaka: četvorica obučena u bele crkvene stihare, a peti, zvani guba, sa bradom i brkovima od kudelje i prevrnutim bundašem. Na štapu su nosili zvezdu, često stavljenu u osvetljen fenjer i sa njome išli od kuće do kuće izvodeći istovetnu dramu kao i vertepaši. Ovaj običaj nije ustanovljen kod Srba na širem području Vojvodine, te se predpostavlja da je uticaj nemačkog stanovništva ili Hrvata naseljenih u nekim banatskim selima. Danas još u nekim selima zvezdu na osvetljenom fenjeru nosi jedan čovek obučen u belu odeću sa visokom krunom na glavi, a prate ga korinđaši sa klocalicom.
Pored vertepa, u nekim banatskim selima pronošena je „zvezda“. Grupu zvezdara činilo je tri do pet dečaka: četvorica obučena u bele crkvene stihare, a peti, zvani guba, sa bradom i brkovima od kudelje i prevrnutim bundašem. Na štapu su nosili zvezdu, često stavljenu u osvetljen fenjer i sa njome išli od kuće do kuće izvodeći istovetnu dramu kao i vertepaši. Ovaj običaj nije ustanovljen kod Srba na širem području Vojvodine, te se predpostavlja da je uticaj nemačkog stanovništva ili Hrvata naseljenih u nekim banatskim selima. Danas još u nekim selima zvezdu na osvetljenom fenjeru nosi jedan čovek obučen u belu odeću sa visokom krunom na glavi, a prate ga korinđaši sa klocalicom.
Klocalica ili šerbulj je grubo oblikovana životinjska glava od drveta, sa rogovima i pokretnom donjom vilicom, nataknuta na štap. Životinjska maska je obično presvučena krznom, a nosilac je nosi u visini glave kako bi mu se videla maska i noge. Masku prate po četiri dečaka, takođe maskiranih, noseći lonce i šerpe i praveći veliku buku. Klocalica je rumunski narodni običaj i ustanovljen je na područjima gde Srbi žive zajedno sa Rumunima.
Običaji obilaska kuća i čestitanja o božićnim praznicima, bilo u kom vidu i sadržaju počeli su se gubiti od 60-ih godina XX veka. Pojava samih obrednih povorki ima korene u magijskim kultovima iz paganskih vremena. To je i jedan od razloga zabrane takvih igara od strane crkve. Preživeli i izmenjeni oblici navedenih povorki danas imaju druga značenja, no bez obzira uvek mame osmehe. Zato nam ostaje samo da i sami delamo kako se ove povorke ne bi potpuno izgubile iz našeg sokaka i zaboravile.
Izvor: Dr Mila Bosić, Godišnji običaji kod Srba u Vojvodini, Novi Sad, 1996.
Priredila Aleksandra Nikolić
Priredila Aleksandra Nikolić
Коментари