„Старо село” чува обичаје
„Старо село” чува обичаје
у Мокрој Гори дуго се чувала традиција
да домаћин ставља беле рукавице на руке да би бадњак исекао,
како би му, по веровању, жито било бело
Трпеза за Бадње вече у музеју Старо село у Сирогојну
(Фото С. Јовичић)
Овако се већ деценијама у главном здању сталне етно-поставке Музеја „Старо село” у Сирогојну на Златибору обележава Бадње вече у склопу традиционалних божићних обичаја. Запослени у овој установи и на овај начин неуморно чувају традицију, древне обичајне ритуале спасавају од заборава. И ове Бадње вечери крај огњишта у тој дрвеној кући окупљају се гости Сирогојна и житељи овог села.
– Обред у музеју одржавамо пре традиционалног вечерњег ложења бадњака пред Црквом Светог Петра и Павла у селу. Ове године је домаћин обичајима у нашој музејској кући деда Обрад Ђоковић са супругом Миленом. Он бадњак уноси у кућу, док га Милена посипа житом, да година буде родна. Сламу сипају по поду, бадњак ложе, деца пијучу и делимо им бомбоне, орахе, суве шљиве. Окупљени се служе посним јелима и врућом ракијом, посело је око огњишта. Све као што се на Бадње вече од давнина ради у једној православној породици – казује за „Политику” Светлана Ћалдовић-Шијаковић, виши кустос Музеја „Старо село”, додајући да је на Божић у музеју свечано, али са мање обреда. Иначе, посетиоци „Старог села” – а око 50.000 годишње их походи овај етно-музеј – радо се укључују у обреде који се овде организују за Божић, Видовдан, Ивањдан и Петровдан.
Божићни обичаји су углавном свуда у овом крају слични, понегде имају своје особености које одређена села негују. Рецимо, у Мокрој Гори дуго се чувала традиција да домаћин ставља беле рукавице на руке да би бадњак исекао, како би му, по веровању, жито било бело. У Лопашу код Пожеге кад секу бадњак обавезно настоје да он падне на друго дрво, „да се срећа не би зауставила”, док су у косјерићком Субјелу секли онолико бадњака колико мушкараца има у кући. У Рибашевини су на Бадње вече кашике и виљушке везивали црвеним концем, да птице не једу летину, док у Рогама тек трећег дана Божића бацају мрве од Бадње вечери казујући: „Ово свим птицама храна за годину дана”. Божићну чесницу су у Карану шарали с три лескове гранчице које су потом стављали у амбар да жито боље роди, а у Радановцима мазали медом и машћу од печенице. У новије време мање је тих ритуала, али се свуда у чесницу ставља покоја пара (за богатство), зрно пасуља (за више стоке) или ивер од бадњака (за здравље).
Поводом божићних обичаја у којима се користи орах, Ере радо приповедају анегдоту о једном Златиборцу Бућићу, званом Бућа. Веле, узме тај у време Божића један повећи орах у руку, па пожели да му све буде пуно као овај плод: штала стоке, амбар жита и кошнице меда. Али кад је разбио орах, а он празан. „Ма не слушај Боже шта Бућа трућа, него дај и ове године као што си давао лане”, зачас се снађе Златиборац.
Бранко Пејовић
izvor
Коментари