Srpski zmaj



KAKO IZGLEDA SRPSKI ZMAJ U KNJIZI „VILE I ZMAJEVI“

Ne liči na guštera i ne bljuje vatru

Imala je Srbija mnogo zmajevitih ljudi. Stefan Lazarević je bio dete Zmaja od Jastrepca, Vuk Grgurević je poznat kao Zmaj Ognjeni Vuk, Vasa Čarapić je Zmaj od Avale, a Stojan Čupić Zmaj od Noćaja. Zmajeviti su još bili i Marko Kraljević, Miloš Obilić, Banović Strahinja, Ljutica Bogdan. Svi su oni bili i sinovi srpskih zmajeva. Neverovatno je da i pored toga niko od nas ne zna kako izgleda srpski zmaj. On ne liči na guštera i ne bljuje vatru.
Imala je Srbija mnogo zmajevitih ljudi. Stefan Lazarević je bio dete Zmaja od Jastrepca, Vuk Grgurević je poznat kao Zmaj Ognjeni Vuk, Vasa Čarapić je Zmaj od Avale, a Stojan Čupić Zmaj od Noćaja. Zmajeviti su još bili i Marko Kraljević, Miloš Obilić, Banović Strahinja, Ljutica Bogdan. Svi su oni bili i sinovi srpskih zmajeva. Neverovatno je da i pored toga niko od nas ne zna kako izgleda srpski zmaj. On ne liči na guštera i ne bljuje vatru.

Knjiga "Vile i zmajevi - srpska mitologija", objavljena nedavno u izdanju novosadskog "Orfelin izdavaštva", bavi se mitologijom na do sada neviđen narativno-likovni način. U njoj su, po prvi put, oslikana najupečatljivija bića srpskog mitskog predanja.
- Ilustrovanih knjiga srpske mitologije nema. Deca u Srbiji dobro poznaju keltske zmajeve, gnome i trolove, ali o vlastitoj mitologiji ne znaju ništa. Naša mitološka bića su potcenjena i kao da se stidimo vlastitog nasleđa - kaže Milenko Bodirogić, autor knjige "Vile i zmajevi".
Sažeo je on u ovu knjigu predstave dela Vuka Karadžića, etnologa Veselina Čajkanovića i Slobodana Zečevića, etnografske zbornike, narodnu književnost, muzejsku građu, retka živa predanja i nešto mašte. Tako su, nakon četiri godine istraživanja, nastale posve autentične, popularno napisane priče. A kako bi srpska mitologija konačno postala vidljiva, Bodirogiću su se pridružili i Miloš Vujanović, autor ilustracija, i Dragan Bibin, dizajner knjige.
- Srpskog zmaja niko nikada nije nacrtao. Nije bilo lako vizualizovati ga i suprotstaviti današnjoj ustaljenoj predstavi o zmaju. Srpski zmajevi su jako dinamični likovi i u samom njihovom opisu nalaze se veoma oprečne stvari: snažan i lep, dobar i veoma zavodljiv… Imajući sve to u vidu, našao sam se u strašnom problemu - priznaje Vujanović.
Srpski zmaj ima ljudski oblik, zavodljive zmijske konture, obavezna, ali skrivena krila. Teško ga je prepoznati među ljudima, često je nevidljiv, a može i menjati oblike: imati telo ptice, glavu kao u ovna ili nalik šaranovoj.
- Veselin Čajkanović je tvrdio da je ovakav zmaj osobenost srpske mitologije i poredio ga je sa patuljcima u germanskoj mitologiji. U slovenskim mitologijama ne postoji slično biće - napominje Bodirogić.
Odnos žene i zmaja je naročito zanimljiv, tvrdi naš sagovornik. Zmaj, kada se zaljubi, zaboravi na svoje osnovne dužnosti - da pazi na useve i čuva određeni kraj, a po selima tada besni oluja i grad. Žene, s druge strane, ne mogu da odgovore zahtevnoj zmajevoj ljubavi, gube snagu, blede i iscrpljene padaju u postelju. Htele ne htele, one se zmajeve ljubavi moraju osloboditi. Ipak, iz pogubnih ljubavi srpskih žena i zmajeva nastali su najznamenitiji srpski junaci.
- "Štogod ima Srbina junaka, svakoga su odgojile vile, mnogoga su zmajevi rodili", kaže narodna pesma. Zmajevi i vile su najpozitivnija bića srpske mitologije - tvrdi Bodirogić.
Lepe su srpske vile, imaju plavu kosu, ponekad riđu, nalik su onima u drugim mitologijama, vidimo na ilustracijama Miloša Vujanovića. Samo kada su beskonačno tužne ili se spremaju da umru, njihova kosa potamni. Rađaju se iz šišarke, pečurke ili cveta, a zatrudne kada se nage prošetaju orošenim poljem. One su posestrime, pomajke, brinu o usevima, blagostanju stada... Ipak, nijednoj vili sveta krila ne mogu da procvetaju. Tu sposobnost ima samo zaljubljena srpska vila.
- Najupečatljivija karakteristika srpskih vila je sloboda. One su oslobođene i od dve najveće nužnosti: nužnosti smrti, na koju su osuđeni ljudi, i nužnosti večnosti, na koju su osuđeni bogovi. Same odlučuju kada će umreti ili kada će se roditi ponovo. Toliku slobodu nema biće nijedne druge mitologije - napominje Bodirogić.
Srpske vile muči samo jedan problem - nemaju vilenjake, i ne preostaje im ništa drugo do da zavode zmajeve ili ljude.
- Najbolnije za vile majke je rađanje muškog deteta jer moraju da ga ostave, mesto mu nije u društvu vila. Zato su često rastrzane između vilinskog sveta, za kojim čeznu, i dece koju imaju u ljudskom svetu. Njihove sudbine mogu biti tragične - priča Bodirogić.
Priče o vilama, koje igraju i pevaju po srpskim livadama i šumama, zmajevitim junacima koji u boju imaju neku čudnu snagu i tajanstveni šum krila, kolale su Srbijom sve do početka prošlog veka. Sada ih se retko ko seća. U potrazi za svojim identitetom, koji će uneti u Evropsku uniju, Srbija bi morala da se priseti i sopstvene mitologije.
Zmaj nije aždaja
Ala i zmaj su dva potpuno različita bića u srpskoj mitologiji. Ne samo da nemaju zajedničkih osobina, nego su i ljuti neprijatelji.
- Ale i aždaje su demoni i ono što mi sada zamišljamo zmajem je zapravo aždaja. Srpska ala nosi u svom telu duše mrtvih, nesretno umrlih, utopljenika, samoubica, nezadovoljnika. Ala je htonsko, a zmaj solarno biće - objašnjava Milenko Bodirogić.
Demoni i veštice
Uigrani autorski tim knjige „Vile i zmajevi“ ima u pripremi još dva kapitalna izdanja srpske mitologije - „Sitni demoni“ i „Vampiri i veštice“. U radu na ovim delima pridružiće im se još tri ilustratora: Ivica Stevanović, Valentina Broštean i Dunja Branovački.

Коментари

Анониман каже…
Razlog zasto je Obilic kao i vecina Srpskih ratnika od kneza Caslava do Kosovskih junaka prikazan sa celenkom u obliku zlatnog zmaja na slemu je jer se smatra u Srpskoj narodnoj tradiciji da junaka radja zena a da je otac deteta zmaj, pogresno je verovati da su Adam Stefanovic i ostali slikari XIX veka uopste znali za viteski red zmaja Sigmunda Luksemburskog jer tada nije bila poznata strana istoriografija Srbima vec je razlog sto je celenka na slemovima Kosovskih junaka zbog tradicije sa kojom su Adam Stefanovic i drugi vidjeniji slikari ziveli i bili upoznati...A opet cini mi se da je modernim Srbima drazi bascinet i krstaski kotlasti slem od celenke sa zmajem tj drazi im je Holivud od tradicije a opet Japanci Rusi Bugari i ostali ljudi koji drze do tradicije se svojih slemova ne odricu ko mi Srbi svojih...

Популарни постови са овог блога

Stare reci i zaboravljeni izrazi

Crnogorska narodna nošnja

ЉУБАВНЕ НАРОДНЕ ЛИРСКЕ ПЕСМЕ