Simbol moći i dostojanstva
Zorica Mrvaljević: Simbol moći i dostojanstva
Kulturno nasljeđe
Svitna,
ili kako se uobičajeno naziva svečana crnogorska narodna nošnja,
predstavlja posebnu vrijednost našeg kulturnog nasljeđa i tradicije
uopšte, ne samo zbog ljepote i bogatstva, već prvenstveno zbog
društvenog značaja koji je imala tokom viševjekovnog opstajanja. Kada je
u pitanju vizuelni utisak ove nošnje, ono što ga određuje jeste
kvalitetan materijal od kojeg je izrađivana, smjelo komponovanje boja i
bogati zlatovez kojim je ukrašavana. Izvanredna estetska harmonija,
postignuta prvenstveno elegantnim krojem nevelikog broja odjevnih
predmeta, posebno je uočljiva kod ženske nošnje.
Za
mušku nošnju karakterističan je veći broj odjevnih predmeta koji su sa
osnovnim (crvenim džamadanom, plavim dimijama i bijelim dokoljenicama)
kombinovani zavisno od materijalnih mogućnosti ili prilagođavanja
klimatskim prilikama.
Kroz
arhivsku i drugu dostupnu spomeničku građu, postojanje ove nošnje u
kontinuitetu možemo pratiti od vremena dinastije Crnojevića, tj. od 15.
vijeka do današnjih dana. Održala se kroz vrijeme viševjekovne borbe
protiv moćnog osmanlijskog osvajača kada je narod, u surovoj borbi za
duhovni i fizički opstanak, živio na ivici egzistencije.
Tradicija Crnojevića
Nastajanje
svitne narodne nošnje u vrijeme ove dinastije ima puno opravdanje u
svijetlu sagledavanja istorijskih činjenica i sveukupnih zbivanja u
srednjovjekovnoj Zeti, ili Crnoj Gori kako se ona zove od polovine 15.
vijeka. To je vrijeme stabilnijeg razvoja države kada se, između
ostalog, velika pažnja posvećivala unapređivanju zanatstva i trgovine,
što je bilo od presudnog značaja za luksuzno odijevanje.
Nakon
Crnojevića, tačnije od početka 16.vijeka, nastupio je teški period
crnogorske istorije, koji će trajati više od trista godina, u kojem će
narod jedva preživljavati, a samim tim i biti lišen bilo kakvih
inovacija na planu odijevanja. Crna Gora se organizuje, praktično, kao
vojnički logor u kojem je sve bilo podređeno pružanju otpora moćnoj
turskoj sili. Međutim, tradicija Crnojevića je sa velikim respektom
njegovana, pa i kroz nastojanje da se po svaku cijenu sačuva nošnja koju
su oni utemeljili. Na to ukazuje veliki broj arhivskih podataka,
nastalih od 16.do 20. vijeka, koji se odnose na sudske sporove,
zaostavštine, prćije itd., u kojima se pominju skoro svi djelovi muške i
ženske nošnje kakvu i danas znamo.
Tokom
viševjekovne borbe za opstanak radikalno se mijenjaju sveukupni uslovi
života. Između ostalog, narod strahovito siromaši i gotovo zamiru
mogućnosti nabavljanja luksuznih tkanina. To je presudno uticalo na
masovnu izradu odjeće od domaćeg sukna , koja je po kroju i nazivima
svih djelova bila gotovo identična sa svečanom (svitnom) nošnjom.
Njihovo kombinovanje postaje uobičajeno do početka 19. vijeka, a često i
kasnije.
Sjaj i značaj
U
vrijeme Petra Prvog Petrovića – Njegoša, kada dolazi do jačanja i
širenja države, pa donekle i ekonomskog oporavka, crnogorska svečana
(svitna) nošnja ponovo se valorizuje u punom sjaju i društvenom značaju.
O tome svjedoči i poslanica Petra Prvog, upućena Bjelopavlićima
1827.godine, u kojoj se, između ostalog, ističe: „Nijesu
vi, kao ranije, propali perčini proz habene kapice, ni laktovi proz
neoptočene gunjine, nego eto danas toke i dolame, džamadani sa širitima i
gajtanima od srebra i zlata. Eto male puške i noževi srebrom okovani,
džeferdari srmom navezeni, puške šarajlije i ćese sa kitama…“, itd, itd.
Zbog
skupocjenog materijala i načina izrade, posjedovanje svečane (svitne)
nošnje materijalno je iscrpljivalo ionako iscrpljeni crnogorski narod.
To je natjeralo knjaza Nikolu da u više navrata izdaje naredbe o zabrani
njene izrade i upotrebe, što predstavlja još jednu specifičnost u istraživanju ovog kulturnog fenomena. U naredbi iz 1883. godine stoji: „Strogo
se zabranjuje nošnja zlata i fine svite i preporučuje vi se da uputite
svakoga da nosi odijelo od svoga domaćeg rada“. Godine 1888. upozorava
da „prećerana
raskošnost u našem muškom i ženskom odijelu najviše narod zadužuje i od
štednje ga odvraća“, zbog čega se ponovo zabranjuje izrada i nošenje „zlatom vezenih haljina…jedino se dopuštaju razdrijeti one koje su se pri kome zatekle“. Zabrane nijesu važile samo za kape, „na koje je slobodno vesti zlato, kao što se to do sada činilo“.
Radikalne promjene
Nesvojstveno
narodu odanom knjazu, naredbe nijesu poštovane. Ovo zbog toga što je i
sam knjaz Nikola uvijek nosio crnogorsku narodnu nošnju i, prvenstveno, što
njena funkcija nije bila samo da štiti, pokriva i ukrašava. Ona je u
dugom istorijskom periodu bila značajno obilježje crnogorskog
identiteta, simbol moći i dostojanstva i, kao takva, jedan od bitnih
faktora homogenizacije i mobilizacije u borbi za slobodu i opstanak.
Razvojem
tekstilne industrije nastale su i radikalne promjene u odijevanju, što
je neminovno uticalo na to da proizvodi domaće i zanatske izrade skoro
potpuno nestanu i ustupe mjesto konfekcijskim proizvodima i savremenoj
modi. Iz navedenog slijedi da tek kada su moderna tehnologija i
racionalni rezoni uzeli maha i u Crnoj Gori, uloga i značaj crnogorske
narodne nošnje se svodi u okvire folklora i estetskog doživljaja. Njena
izražena istorijska uloga, kao jednog od faktora mobilizacije u borbi za
slobodu, kontinuiteta tradicije Crnojevića, identiteta i
homogenizacije, svedena je danas, uglavnom, na nivo muzejskih
valorizacija i scenskih manifestacija.
Kod nošnje se njeguje izvorna raskoš i ljepota
Značaj
crnogorske svečane (svitne) nošnje naročito se potencira u vrijeme
Petra Drugog Petrovića – Njegoša. To je dovodilo u zabludu neke
istraživače ovog kulturnog fenomena, koji su tvrdili da se svitna
nošnja, ili – kako se uobičajeno naziva – svečana, javila u njegovo
vrijeme. Međutim, on je samo nastojao i insistirao da se kod nošnje
njeguje izvorna raskoš i ljepota, uklanjajući sve primjese koje su bile
kulturno-istorijska neminovnost.
Brojni
arhivski podaci, putopisi i likovni izvori nedvosmisleno ukazuju na to
da je luksuzna nošnja, nastala u vrijeme dinastije Crnojevića, uspjela
da odoli viševjekovnim iskušenjima i tokom 19. vijeka postane značajan
simbol narodne identifikacije i homogenizacije.
Posjedovanje svitne nošnje postaje gotovo obaveza za svakog Crnogorca
U
drugoj polovini 19. vijeka , tj. u vrijeme knjaza Danila i knjaza
Nikole, posjedovanje svitne nošnje postaje gotovo obaveza za svakog
Crnogorca. To je posebno izraženo nakon Berlinskog kongresa 1878.
godine, kada je Crna Gora od velikih sila i zvanično priznata kao
nezavisna država. U tom periodu nošnja se širi i na oslobođena i
pripojena područja države, pa čak je bilo slučajeva da je prihvataju i
pojedinci druge vjeroispovijesti.
Коментари