Neobični karnevalski običaji: Svadba dede i babe

Neobični karnevalski običaji: Svadba dede i babe


Na mestu poznatom kao Zbirište, u Bulčinoj mahali u Bujanovcu, svake godine krajem aprila organizuje se svojevrsni karneval poznat kao Drelja Ogorelja. Ispred Bulčine porte postavljena je sofra sa posluženjem. Jedan od prvih koji dolazi je Momir Tomić zvani Mome Lingur sa rođacima i komšijama i uvek zauzima mesto u čelu stola.
Pavle Nikolić
Sa svih strana zbiraju se Bujanovčani, ozarenih lica, u nestrpljivom očekivanju da "svadba" počne. Na sofri su ponude za svačiju dušu. Stiže i muzika, romski orkestar Ćazine delije.

Drelja Ogorelja je običajni ritual, tipično bujanovački, potpuno nepoznat u etnografskoj tradiciji Srbije.

 
To je imitacija svadbe, na kojoj se glavni junak Drelja Ogorelja ženi, a nevesta mu je muškarac preobučen u snaškino ruho. Svi se slažu da karneval potiče iz pradavnih vremena, s preovlađujućim paganskim elementima.

- Pretpostavlja se da je konačan vid dobio u vreme turskog ropstva Turci kad su Srbi imali retku priliku da se okupe, pa su izmislili svadbu Drelje Ogorelje - priča Mome Lingur.


Odjednom, narod se uskomešao, počelo je zviždanje, dobacivanje i trka dece. Stiže njegovo veličanstvo Drelja Ogorelja. To je krepak stariji čovek, u čistoj seljačkoj nošnji od šajaka. Za pojasom mu jatagan i neka zarđala kuburetina. U ruci nosi prut od gabrovog drveta dužine oko tri metra, kojim će od nasrtljivaca braniti svoju "nevestu". Drelja Ogorelja je Pavle Nikolić, koji je u toj ulozi više od 10 godina.


Susret mladenaca je dirljiv - u zagrljaju od koga mladoženji pucaju kosti, ljube se tri puta u obraz i jednom u usne rumene.


- I otac mi, Rade Keža, bio je nevesta, pa je i meni, Ivici Keži, ostavio to u amanet - kaže nevesta Ivica Keža.


Najzad dolazi čas za "bračne dužnosti". Publika obrazuje krug u koji ulaze mladenci, dever i devet muških svatova. Uz obredne pesme, kreću se i ocrtavaju krst. Dever po asfaltu prostire dve ponjave za novopečeni par. Nevesta nosi naramak suvog pruća koje pali i kraj vatre igra ples. Drelja se oblizuje, pokušava da je obljubi, ali mu ona ne da, dok kolo igra oko njih i peva: "Drelja nije kadar da večera sa babom. Drelja nije kadar da spava sas babom!"
 

Pesme i igre

Karnevalu Drelja Ogorelja je prisustvovalo oko 1.000 žitelja Bujanovca, a u njemu su učestvovali i mladi članovi kulturno-umetničkog društva Kolo iz tog mesta. 
izvor 

Коментари

Популарни постови са овог блога

Stare reci i zaboravljeni izrazi

ЉУБАВНЕ НАРОДНЕ ЛИРСКЕ ПЕСМЕ

Dizanje ili ispijanje u slavu