Postupaonica

Postupaonica

rtrs.tv
Za prve dječije korake u varošima postoji i ovaj običaj, koji je u stvari mala porodična svečanost. Onog dana kada dijete načini prve samostalne korake, majka umijesi veliku pogaču zvanu “postupaonica”...

Na toj pogači poreda razne predmete: olovku, metalni novac, minijaturnu torbicu, neke igračke kao konja, auto, pušku itd. Tako iskićena pogača stavi se na nizak stočić, pa u prisustvu manje i veće djece iz kuće i susjedstva pusti se dijete ka pogači. Po onome šta ono izabere, nagađa se njegova sudbina. Pored ovog, postoje još neka narodna vjerovanja i običaji koji opisuju ove velike svečanosti svake porodice.
Ko bude volju imao da mu u djece kudrava kosa poraste, treba onoga trenutka po rođenju, da djetetu opere glavu vinom. Da bi se dijete sačuvalo od uroka, garom od crepulje naprave mu krst na čelu. Iz istih razloga babica ga poljubi prije nego što ga pokaže majci. Protiv uroka negdje u djetinju pelenu, ušije se neki stari metalni novac, češanj bijelog luka ili neka druga stvarčica. Da bi se sačuvalo od uroka, dijete ne iznose poslije zalaska sunca.
Kad dijete počne da se smije, znači da je vidjelo anđela, a sa anđelom je i đavo, pa desnu ruku djetetu ne treba više povijati da bi moglo njome da se brani od đavola. Dječije pelene ne smiju se poslije zalaska sunca ostavljati napolju da neko preko pelena ne bi urekao dijete. Ako se pelene ili haljinice ipak zaborave napolju, onda ih prije upotrebe treba istresti na vjetru.
Ponegdje protiv uroka, novorođenčetu pod jastuk stavljaju nož sa crnim koricama, češanj bijelog luka ili glogov trn. Da bi se djeca održala i sačuvala od nečistih sila, u pojedinim mjestima roditelji svoju djecu zvali bi nekim drugim imenom a ne krštenim, da bi na taj način zavarali “nečiste sile”. Često su ta imena bila pogrdna i bliska nečistim silama, “jer nečiste sile neće na svoga”.
Onog dana kada dijete prohoda, ili u prvi mladi petak ili mladu srijedu poslije toga, strina ili tetka oslone dijete o koleniku, stave mu na leđa malo breme suvog granja i tri puta ga provedu oko kuće, ili u krug po sobi ako je napolju zimsko vrijeme ili hladno, idući s lijeva na desno a uz to govore: “Kolenika zvrkom, a moj ili moja (kažu ime deteta) trkom”. Poslije tri obiđena kruga uđe se u kuću i priđe ognjištu, pa se ono granje sa dječijih leđa baci u vatru i kaže: “Kako ovo granje brzo gorjelo, tako (kaže se ime djeteta) brzo hodilo”. Zatim se djetetu da parče hljeba i očeva košulja, ako je muško, ili majčina, ako je žensko. Ovaj obred se vrši ujutru ili dok još sunce nije dovoljno odskočilo.
Ako neko dijete ne može da prohoda kada mu je vrijeme, onda ga u mladu nedjelju prije izlaska sunca stave na lopatu, pa ga jedni drže a drugi vuku lopatu oko kuće tri puta i pri tome govore: “Baci vrbove, uzmi drenove noge”.

Коментари

Популарни постови са овог блога

Stare reci i zaboravljeni izrazi

ЉУБАВНЕ НАРОДНЕ ЛИРСКЕ ПЕСМЕ

Dizanje ili ispijanje u slavu